مراحل چاپ کتاب| فرآیند چاپ کتاب

همانطور که می دانید تالیف کتاب، ترجمه کتاب و به چاپ رساندن آن مزایای زیادی برای افراد دارد. شما با چاپ کتاب علاوه بر پربار کردن رزومه علمی می توانید یافته های علمی خود را به صورت مدون در اختیار دیگران قرار دهید. شما به چاپ کتاب رزومه خود را تقویت کرده و از مصاحبه های دکتری با موفقیت عبور کنید. علاوه براین می توانید در مصاحبه های شغلی خود نیز سربلند بیرون بیایید. متقاضیان در صورت عدم انجام کلیه فعالیت های مربوط به صفحه ارایی و طراحی جلد می توانند این فعالیت هارا به ویراستاران و طراحان خبره در موسسه دانش آسا بسپارند. دارا بودن یک طرح جلد مناسب و همچنین صفحه آرایی مناسب می¬تواند نشان از کیفیت محتوا و مطالب کتاب نیز باشد. طراحی جلد، نوع کاغذ و نوع چاپ مناسب نشان از کیفیت کتاب خواهد داشت. برای این کار موسسه دانش آسا به شما تضمین می دهد که در چاپ کتاب شما بهترین طراحی در جلد را داشته و از چاپ دیجیتال که کیفیت بهتری به محتوای کار خواهد داد استفاده کند. البته همه این موارد در قرارداد رسمی بین متقاضیان و موسسه درج خواهد شد تا از کلیه روند کار اطمینان حاصل شود. تجربه نشان داده که چاپ ریسو از کیفیت مناسبی برخوردار نیست و ما فقط چاپ دیجیتال یا افست با نوع کاغذ مرغوب را برای شما ترجیح می دهیم.

شابک چیست؟

شابک یا (ISBN)، عبارت شماره استاندارد بین‌المللی کتاب است که به کتاب‌های منتشرشده منسوب می‌شود. این استاندارد در سال ۱۹۶۶ در کشور انگلیس توسط صنف کتابداران پایه‌گذاری شد. شابک را در زبان‌هایی که از خط لاتین استفاده می‌کنند با سرواژه “ISBN” نشان می‌دهند. شابك یك شماره استاندارد بین المللی كتاب است و در حقیقت نماینده ای برای سایر مشخصات كتاب به حساب می آید.

ISBN یا شابک چیست؟

ISBNیا شابک شماره استاندار بین المللی کتاب (International Standard Book Number) شماره 13 رقمی و یک ابزار اساسی برای شناسائی کتب می باشد که برای فروش و کنترل انبار کتب توسط ناشران، کتاب فروشان، کتابخانه ها، و سایر مشترکین نیز استفاده میشود. شابك به شما كمك می كند كه یك كتاب را از میان کتابهای دیگر بدون آنكه به اسم كتاب، ناشر، نویسنده و یا سایر مشخصات دیگر كتاب نیاز داشته باشید از طریق این شماره بازیابی و جستجو كنید.

فیپا چیست؟

فیپا در واقع همان شناسنامه کتاب در کتاب خانه ملی می باشد. هر کتاب قبل از آنکه از سوی مراجع ذیربط مجوز انتشار دریافت کند، باید در کتابخانه ملی ایران ثبت شود و از آن فهرست نویسی پیش از انتشار یا اصطلاحا فیپا تهیه شود. عبارت فیپا کوته نوشت «فهرست نویسی پیش از انتشار» است و شامل فهرست نویسی توصیفی و تحلیلی کتاب، پیش از انتشار آن و درج آن در صفحه حقوقی یا شناسنامه کتاب است.

چگونه می توان شماره فیپا اخذ کرد ؟

درخواست فيپا تنها به صورت الكترونيكي امكان پذير مي باشد. لذا لازم است تا ناشران حقوقي يا حقيقي فرم عضويت فيپاي الكترونيكي را تكميل نمايند و پس از دريافت شناسه كاربري و رمز عبور، درخواست خود را به صورت الكترونيكي به سايت سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران ارسال نمايند. فرآيند صدور فيپاي الكترونيكي در صورت كامل بودن و صحت اطلاعات ارائه شده توسط ناشر، حداكثر ۴ روز كاري را نياز دارد. بديهي است در صورت نقص يا عدم صحت اطلاعات درخواستي تا تكميل اطلاعات، صدور فيپا متوقف مي ماند و مهلت مورد نظر از زمان تكيمل نواقص آغاز خواهد شد. لازم به ذكر است كه در موارد خاص مانند كتاب هاي مربوط به همايش ها، كنگره ها، جشنواره ها و … كتاب هاي مربوط به مناسبت هاي خاص ملي و مذهبي، كتاب هاي درسي و آموزشي و موارد ويژه با درخواست ناشر و با تاييد مدير يا معاون اداره كل پردازش و سازماندهي، مهلت مذكور تا ۱ روز كاري نيز ممكن است تقليل يابد. براي ارسال درخواست الكترونيكي، پس از ورود به سايت و تكميل پرسشنامه و الحاق فايل هاي مورد نياز، كد رهگيري به منزله رسيد به ناشر اعلام مي گردد. در صورتي كه اطلاعات ارسالي كامل و صحيح باشد پس از گذشت مدت زمان معين، فيپاي كتاب در سايت سازمان اسناد و كتابخانه ملي قابل رويت خواهد بود.

تبصره ۱ : كتاب در موارد ذيل نياز به فهرست نويسي مجدد دارد : تغيير عنوان -تغيير (اضافه شدن ، كم شدن و جابه جا شدن) نام مترجم يا پديدآورنده -تغيير، حذف و يا اضافه شدن فروست اضافه يا كم شدن تعداد صفحات كتاب ويراست كتاب تغيير قطع كتاب
تبصره ۲ :‌ اطلاعات هر عنوان كه تجديد چاپ مي شود مي بايست در پيشينه فهرست نويسي همان كتاب در كتابشناسي ملي درج شود.
تبصره ۳: دريافت شابك قبل از ارسال درخواست فيپا الزامي است.
تبصره ۴ : كتاب هايي كه هنوز به چاپ نرسيده اند (چاپ اول)‌ و نياز به اصلاحاتي در فيپاي آنها وجود دارد بايد درخواست اصلاح به صورت ايميل به واحد فيپا ارسال گردند.

اخذ مجوز چاپ کتاب از وزارت ارشاد اسلامی

پس از اخذ شابک و شماره فیپا مرحله بعدی اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای چاپ می باشد. این فرایند نیز با پیگیری های موسسه دانش آسا به بهترین شکل ممکن صورت میگیرد. برای این کار کلیه مدارک لازم برای مراحل دریافت مجوز چاپ کتاب توسط انتشاراتی طرف قرارداد انجام می شود. پس از اخذ مجوزچاپ کتاب توسط ناشر در خصوص چاپ آن از طریق چاپخانه های دارای مجوز از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی اقدام خواهد شد. متقاضیان باید توجه کنند که جلب اعتماد شما برای اهمیت زیادی داشته و در صورت عدم اخذ مجوز معتبر چاپ کتاب کلیه هزینه های متقاضیان عودت داده خواهد شد.

اگر تمایل به استفاده از خدمات تخصصی گروه پژوهشی دانش آسا برای چاپ کتاب با کیفیت عالی و با اخذ تمامی مجوزهای رسمی از وزارت ارشاد با اخذ قرارداد رسمی بصورت حضوری و غیر حضوری دارید، کافی است سفارش خود را ثبت نمایید یا با شماره موسسه در ساعات اداری تماس بگیرید و یا با ایمیل info.daneshasa@gmail.com در ارتباط باشید.