آموزش نوشتن چکیده مقاله

در این صفحه به آموزش نوشتن چکیده abstract مقاله های علمی و پژوهشی، آموزش نوشتن چکیده برای مقاله های ISI ، آموزش نوشتن چکیده برای مقاله های نمایه شده در اسکوپوس Scopus، و آموزش نگارش چکیده برای مقاله های نمایه شده در ژورنال های پابمد Pubmed و مدلاین Medline برای محققان و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری علاقه مند به مقاله نویسی خواهیم پرداخت

چکیده یک بیان قوی، کوتاه و خودشمول از یک کارنوشت (پژوهش‌نامه، مقاله و غیره) است.چکیده حاصل و عصاره‌ی کل مقاله ISI است و خواننده‌ی بالقوه می‌بایست با مطالعه آن پی به محتوای متن ببرد ودرخصوص مناسبت آن با نیاز خود داوری نماید. پس، شما باید با استفاده از نسبت کوچکی از کلید واژه‌ها یا اصطلاح‌های کلیدی متن خود بیتوانید عصاره‌ی مطالعه خود را که در آن روی بخش‌های مهم مطالعه تاکید می‌گردد بیان نمایید و خواننده بالقوه خود از جمله سردبیر و هیأت تحریریه و داوران احتمالی را جذب نمایید. همچنین، باید توجه داشته باشید که طیف گسترده‌ای از خوانندگانی که به چکیده دسترسی دارند و آن را مطالعه می‌کنند بویژه در جهان رایانه‌ای و درون شبکه‌ای موجود بسیار بیشتر از خوانندگان کل متن مقاله است و آن‌ها پس از مطالعه چکیده است که تصمیم می‌گیرند که ایا متن کامل مقاله‌ی شما را تهیه و مطالعه نمایند یا نه. پس، لازم است یک توصیف کامل اما مختصر و موجز از کارتان را طوری در چکیده بیاورید که خواننده را مجاب نماید نسخه‌ای از مقاله‌ی ISI شما را تهیه و مطالعه نماید.

هدف اصلی چکیده برای مقالات علمی و پژوهشی و مقاله های معتبر ISI و Pubmed راهنمایی خوانندگان است. چکیده در مقاله به خواننده کمک می‌کند تا به سرعت تصمیم بگیرد که آیا مقاله‌ی موردنظر (حتی کارنوشت و پژوهش‌نامه) به دردش می‌خورد یا نه؛ و اگر به دردش می‌خورد، به متن کامل رجوع نماید. پس، چکیده مقاله می‌بایست به گونه‌ای نوشته شود که خواننده بتواند با خواندن آن برداشت درستی از متن داشته باشد. در این حالت، در چکیده مقاله می‌بایست به نکات عمده‌ی متن و استدلال نهفته در آن توجه شود.

همچنین، چکیده یک مقاله ISI می‌تواند نقش نمایه‌گری را بازی نماید. این امر بویژه درخصوص چکیده‌های درون شبکه‌ای صادق است. پس، در یک چکیده‌ی درون شبکه‌ای، خواننده می‌تواند با انتخاب‌هایی به اطلاعات درون متن راه یابد و یا حتی در مقاله‌های نوشتاری نشریه‌ای بفهمد که چه مباحث مهمی در متن وجود دارد. بنابراین، چکیده می‌بایست حاوی کلید واژه‌ها یا عبارت‌های کلیدی‌ای باشد که دلالت بر مهم‌ترین بخش‌های متن اصلی دارند.

اگر خواننده تصمیم بگیرد که کل متن مقاله ISI را مطالعه نماید، چکیده مقاله ISI می‌تواند به عنوان نقشه‌ی استدلال یا بحث نویسنده عمل نماید. به سخن دیگر، خواننده با مطالعه‌ی چکیده متوجه شود که چه مطالبی و با چه ترتیبی در متن اصلی وجود دارند و اگر نخواهد کل متن اصلی مقاله ISI را مطالعه نماید و فقط به بخش‌های خاصی نیاز دارد، فقط به آن‌ها رجوع نماید. حتی چکیده مقاله ISI می‌تواند یک ابزار سودمند برای نویسندگانی باشد که می‌خواهند کار خود را بازسنجی نمایند و برداشت روشن و درستی از مباحث، استدلال‌ها و دیدگاه‌های خود در متن اصلی مقاله داشته باشند. اگر نویسنده بتواند دیدگاه‌ها، نظرها، و استدلال‌های خود را به صورت روشن و شفاف در چند جمله و به گونه‌ای بیان نماید که دیگران نیز بدون داشتن یک شناخت کامل از موضوع و کل متن بتوانند آن و عقیده‌ی اصلی آن را درک کنند، پس نویسنده مقاله ISI می‌تواند مطمئن شود که تسلط خوبی بر دیدگاه‌ها و استدلال‌های موردنظرش جهت ارائه داشته و به خوبی آن‌ها را ارائه نموده است. یک چکیده مقاله می‌بایست بیانگر هرچیز بسیار مهم به گونه‌ای باشد که به خواننده یک برداشت روشنی از محتوای مقالهISI را القاء نماید.

شما به عنوان یک مقاله‌نویس می‌توانید از چکیده مقاله ISI برای بازسنجی مقاله‌تان توسط متخصصان استفاده نمایید. گاهی شما می‌خواهید دیدگاه‌ها و عقاید پاره‌ای از متخصصان یا افرادی را که وقت محدودی دارند و بنابراین نمی‌توانند کل کارنوشت یا مقاله‌ی شما را مطالعه کنند و در آن موردنظر بدهند، بدانید. استاد شما، دوست شما، و یا هر متخصص دیگری با مطالعه‌ی یک چکیده‌ی به درستی نگاشته شده خواهد توانست به سرعت برداشت کامل و درستی از مقاله‌ی شما داشته باشد و بنابراین رهنمودهای ارزنده‌ای را در اختیار شما قرار دهد. پس، چون چکیده مقاله ISI کوتاه و مختصر است، راحت‌تر می‌توانید از برخی از افراد بخواهید که آن را مطالعه نمایند و عقاید کلیدی خود را در اختیار شما قرار دهند.

اگر تمایل به استفاده از خدمات تخصصی گروه پژوهشی دانش آسا در برگزاری دوره های تخصصی آموزش مقاله نویسی مقدماتی و پیشرفته توسط اساتید باتجریه و دارای H-index بالا به همراه گواهینامه معتبر شرکت در دوره را دارید، کافی است سفارش خود را ثبت نمایید یا با شماره موسسه در ساعات اداری تماس بگیرید و یا با ایمیل info.daneshasa@gmail.com در ارتباط باشید.