تفاوت ISI با ISI-Listed

امروزه به تمامی مجلات و ژورنال هایی که در سایت ISI Thomson تامسون رویترز نمایه می شود به اصلاح ISI گفته می شود. ISI مخفف Institute for Scientific Information است که موسسه اطلاعات علمی نامیده می شود. با توجه به اینکه نمایه های تحت پوشش ISI بسیار متنوع هستند بنابراین به منظور حفظ ارزش و اعتبار علمی عنوان ISI، نمایه های ISI به دو دسته دارای ضریب تاثیر (Impact factor) و لیست شده در آی اس آی ISI-Listed تقسیم بندی می شوند.

به طور کلی ژورنال هایی که دارای نمایه هایی زیر باشند Arts & Humanities Citation Index و Science Citation Index Expanded و Social Sciences Citation Index با نمابه JCR و یا journal citation reports گزارشات استنادی مجلات نامیده می شوند. این دسته از نمایه ها بسیار معتبر بوده و بیشتر برای دفاع از رساله دکتری و ارتقای اساتید بسیار مهم هستند.

به مجلاتی در سایر نمایه های ISI قرار دارند، مانند BIOSIS و یا Emerging sources citation نمایه می شوند ژورنال های master list و یا ISI-Listed نامیده می شوند. قابل توجه است که تنها نمایه بودن مجله در ISI کافی نیست و باید اعتبار مجله در لیست مجلات معتبر وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی مورد بررسی و اعتبار چک شوند و دانشجویان و پژوهشگران جوان و استاید باید توجه داشته باشند که در لیست مجلات فاقد اعتبار وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی نباشد. بطور کلی اخذ پذیرش از ژورنال ها و مجلات ISI-Listed بیشتر برای دانشجویان و اساتیدی مفید است که زمان اندکی برای پذیرش و چاپ دارند. پذیرش از مجلات JCR نیاز به کیفیت بالای مقاله و زمان طولانی تری نسبت به مقالات ISI-Listed دارند.

اگر تمایل به استفاده از خدمات تخصصی گروه پژوهشی دانش آسا دارید، کافی است سفارش خود را ثبت نمایید یا با شماره موسسه در ساعات اداری تماس بگیرید و یا با ایمیل info.daneshasa@gmail.com در ارتباط باشید.