آموزش اصول استخراج مقاله از پایان نامه |چگونه از پایان نامه خود مقاله استخراج کنیم

در حال حاضر کلیه دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، وزارت بهداشت و علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور و همچنین دانشگاه های سراسری دو نمره از نمره پایان نامه منوط به استخراج یک مقاله از پایان نامه و پذیرش مقاله از مجلات بین المللی ISI، ISC مجلات، مجلات SCOPUS ، مجلات Pubmed و Medline و یا حتی پذیرش از همایش ها و کنفرانس های ملی و بین المللی است. از طرف دیگر برای اقدام به اپلای APPLY و یا پذیرش از دانشگاه های خارجی دانشجویان حتما نیاز به استخراج مقاله از پایان نامه و پذیرش آن خواهند داشت تا شانس پذیرش خود را بالا ببرند. مقاله ‏های استخراج شده از پایان نامه را را مي‏توان به مقاله ‏هاي پژوهشي (برآمده از يك پژوهش ميداني يا كتابخانه ‏اي – اسنادي يا مروري)، انتقادي و عمومي يا اجتماعي طبقه‏ بندي كرد. براي اينكه مقاله‏ ها، چه پژوهشي و مروري و چه انتقادي و عمومي، كارآمد و مناسب باشند، نويسنده مي‏بايست پيش از اقدام به نگارش اصولي را مدنظر قرار دهد و مقدماتي را طي نمايد.

اول : عنوان مقاله خود رادر مقاله مستخرج از پایان نامه مشخص کنید.

به صورت دقيق مشخص نماييد كه درباره چه چيزي مي‏خواهيد بنويسيد. عنوان مقاله‏ ي من چه حوزه ‏ها و زمينه ‏هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي، تاريخي، جغرافيايي و غيره را مي‏تواند شامل شود و يا با آن‏ها برخورد نمايد؟ آيا درباره ‏ي اين حوزه ‏ها و زمينه ‏ها آمادگي كامل دارم؟ این بخش باید با وسواس خاصی از سوی نویسنده مد نظر قرار گیرد.عنوان رسا و مشخص می تواند مجلات را به پذیرش یک مقاله ترغیب کند. درثانی جذیابیت و جدید بودنآن نیز بسیار مهم است.

دوم: مجله ای که قرار است مقاله خود را برای آن ارسال کنید را مشخص کنید

این کار سبب می شود غالب و فرمت مجله موردنطر را در استخراج مقاله راعایت کنید و از دوباره کاری پرهیز کنید. پس، شناخت مخاطبان مجله ای كه كار شما را احتمالا مطالعه خواهند كرد، لازم به نظر مي‏رسد. قالب مجله مورد نظر عموما در وب سایت مجلات قرار داده شده است. ابتدا غالب مجله را بررسی کرده و سپس طبق آن غالب مقاله خود را از پایان نامه استخراج کنید. هر نشريه ‏اي شرايط خاص خود را براي چاپ مقاله دارد و اين شرايط هم در مورد جزييات صوري مقاله از جمله طول آن اعمال مي‏شود و هم در مورد طرح سازماني آن صادق است. بنابراين، هرچند ممكن است محتواي مقاله شما تغيير اساسي ننمايد، اما اگر اصول نشريه موردنظر رعايت نگردد، ممكن است از مقاله ‏ي شما ايراد گرفته شود و يا چاپ آن مقدور نباشد.

سوم: طول مقاله مستخرج از پایان نامه خود را تعيين كنيد.

معمولا واحدهايي كه شما مي‏توانيد و يا قرار است مقاله ‏ي خود را براي آن‏ها تهيه و ارسال نماييد. معمولا مجلات محدوديتي را در زمينه طول مقاله يا تعداد صفحه‏ هاي يك مقاله براساس اصول موردنظر خود تعيين مي‏كنند. مقاله مي‏بايست از نظر طول به اندازه نياز باشد و نه بيشتر يا كمتر. بنابراين، شما مي‏بايست مشخص نماييد كه چه مطالبي را قرار است در مقاله‏ ي خود بگنجانيد طرح سازماني مقاله ‏ي خود) و مقاله‏ ي خود را براي چه واحدي خواهيد فرستاد.

چهارم: رئوس مطالب مقاله خود راتعیین کنید.

وقتي رئوس مطالب با خلاصه ‏ي مقالة خود را بنويسيد، اين امر به شما كمك خواهد كرد مفهوم ‏هاي مقاله ‏ي خود را در منظر ديد و بررسي دقيق‏تر قرار دهيد و بدينسان ضعف ‏ها و قوت ‏هاي مطالبي را كه مي‏خواهيد در قالب مقاله ارائه دهيد متشخص نماييد.

مراحل استخراج مقاله از پایان نامه یا آموزش نحوه استخراج مقاله از پایان نامه بصورت زیر است:

نوشتن عنوان مقاله
نوشتن چکیده مقاله
تعریف کلمات کلیدی
نوشتن مقدمه
نوشتن پیشینه تحقیق
نحوه نوشتن فرضیه ها یا سوالات پژوهش
روش تحلیل داده ها
نحوه نوشتن نتایج تحقیق
بحث و نتیجه گیری

پنجم: بین بخش های مختلف مقاله انسجام ایجاد کنید

استخراج مقاله فرآيندي است كه هر مرحله ‏ي آن از مرحله ‏هاي قبلي و بعدي تاثير مي‏ پذيرد و بر آنها تاثير مي‏ گذارد، مقاله نيز نوشته ‏اي است كه بخش‏ هاي مختلف آن به همديگر پيوند دارند. بنابراين، اين ارتباط نه تنها مي‏بايست در كل كار يعني رئوس مطالب ديده شود، بلكه در بخش ‏هاي جزئي ‏تر نظير بندها نيز مي‏ بايست مشاهده گردد. همچنين، اين ارتباط مي‏ بايست در بندها يا پاراگراف‏ ها نيز به چشم بخورد. در هر بند، مي ‏بايست به يك نكته ‏ي اصلي يا محوري پرداخته شود وعقايد و مطالب آورده شده در آن بند مي‏ بايست درخصوص آن نكته اصلي يا محوري باشد و بدين سان ترتيبي داده شود كه آن بند از تمركز و يكپارچگي دروني برخوردار باشد. براي ارتباط بندها با همديگر نيز مي‏بايست به جمله‏ هاي اول و آخر هر بند نقش انتقال را واگذار نمود، بطوري كه شكاف بين نكته ‏هاي مطرح شده در بندها پر گردد.

ششم: به نحوه منبع دهی یا ارجاع دهی توجه کنید:

تقريبا هيچ مقاله ‏ي علمي را نمي‏توان يافت كه از منابع گوناگون و معتبر موجود در حوزه موردنظرش استفاده نكرد باشد، بويژه در بخش مباني نظري. براي برداشت از منابع چند روش وجود دارد كه نويسنده مقاله مي‏بايست به ان‏ها اشراف داشته باشد. در مقالات باید حتما از رفرنسهای به روز استفاده کنید. اگر از رفرنسهای به روز استفاده نکنید امکان رد مقاله شما بسیار بالا خواهد بود. این امر هم در مجلات خارجی و هم در مجلات داخلی به عنوان یک امر حیاتی در پذیرش مقالات به شمار می رود.

جهت توضیحات بیشتر برای استخراج مقاله از پایان نامه کلیک نمایید

اگر تمایل به استفاده از خدمات تخصصی گروه پژوهشی دانش آسا دارید، کافی است سفارش خود را ثبت نمایید یا با شماره موسسه در ساعات اداری تماس بگیرید و یا با ایمیل info.daneshasa@gmail.com در ارتباط باشید.